Saturday, July 4, 2020

Senarai Daerah - Daerah Di Dalam SIJORI Warisan...

Sijori Region
blogger
Secara ringkasnya... Berikut ialah senarai daerah - daerah di dalam SIJORI Warisan.


Daerah - daerah di Singapura lebih dikenali sebagai kawasan Majlis Pembangunan Masyarakat (Community Development Council) atau ringkasnya CDC. Di Singapura... terdapat 5 CDC dan senarai CDC tersebut ialah...

~ CDC Pusat (CDC Central). Kawasan urbanisasi dan ekonomi utama CDC ini terletak di Tanjong Pagar, Bukit Merah & Raffles Place.

~ CDC Timur (CDC East). Kawasan urbanisasi dan ekonomi utama CDC ini terletak di Changi & Tampines.

~ CDC Barat (CDC West). Kawasan urbanisasi dan ekonomi CDC ini terletak di Jurong, Chua Chu Kang & Teck Whye.

~ CDC Utara (CDC North). Kawasan urbanisasi dan ekonomi CDC ini terletak di Woodlands, Sembawang, Yishun & Mandai.

~ CDC Timur Laut (CDC Northeast). Kawasan urbanisasi dan ekonomi CDC ini terletak di Hougang & Ang Mo Kio.


Berikut ialah senarai daerah - daerah di dalam SIJORI Warisan Bahagian Malaysia mengikut negeri - negeri...


Daerah - daerah di negeri Johor terbahagi kepada sepuluh daerah. Sepuluh daerah tersebut ialah...

~ Daerah Johor Bahru. Daerah yang berperanan dan terletaknya ibu negeri Johor di daerah ini. Walaupun Johor Bahru (merujuk kepada pusat metropolitan Johor Bahru yang terletak di Mukim Bandar Johor Bahru. Mukim Bandar Johor Bahru terletak di bahagian selatan daerah) merupakan ibu negeri Johor... tetapi pusat pentadbiran negeri terletak di Iskandar Puteri (terletak di bahagian timur daerah). Dari segi pentadbiran daerah pula... pusat urbanisasi serta ekonomi utama daerah ini terletak di Zon Tanjung Puteri, Mukim Bandar Johor Bahru (terletak di bahagian selatan mukim) manakala pusat pentadbiran daerah pula terletak di Zon Larkin, Mukim Bandar Johor Bahru (terletak di bahagian utara mukim). Johor Bahru merupakan bandaraya kedua terbesar di Malaysia selepas Kuala Lumpur dan Johor Bahru berperanan sebagai pusat urbaniasi dan ekonomi utama di bahagian Selatan Pantai Barat Semenanjung Malaysia. Selain Tanjung Puteri... bandar - bandar atau pekan - pekan utama di daerah ini ialah Nong Chik, Lido, Teluk Danga, Stulang, Taman Pelangi, Jalan Serampang, Tebrau, Pandan, Johor Jaya, Tampoi, Bandar Baru UDA, Damansara Aliff, Majidee, Kempas, Larkin, Tasek Utara, Medini Iskandar, Bukit Indah, Gelang Patah, Pasir Gudang, Seri Alam, Ulu Tiram, Skudai, Taman Ungku Tun Aminah (TUTA), Taman Impian Emas, Pulai & Taman Universiti.

~ Daerah Kulai. Pusat urbanisasi dan ekonomi utama daerah ini terletak di Bandar Kulai. Bandar Kulai merupakan bandar keenam terbesar di negeri Johor selepas Tanjung Puteri, Penggaram, Mengkibol, Maharani & Bandar Kota Tinggi. Selain Bandar Kulai... bandar - bandar atau pekan - pekan utama di daerah ini ialah Senai, Kelapa Sawit & Taib Andak. Di daerah ini juga terletaknya lapangan terbang utama negeri Johor dan bahkan jua untuk bahagian Selatan Pantai Barat Semenanjung Malaysia iaitu Lapangan Terbang Antarabangsa Senai yang terletak di Senai.

~ Daerah Batu Pahat. Pusat urbanisasi dan ekonomi utama daerah ini terletak di Bandaraya Batu Pahat (Penggaram). Penggaram merupakan bandar kedua terbesar di negeri Johor selepas Tanjung Puteri. Selain Penggaram... bandar - bandar atau pekan - pekan utama di daerah ini ialah Yong Peng, Rengit, Parit Raja, Ayer Hitam, Sri Gading, Semerah, Parit Sulong, Senggarang, Parit Yaani & Sri Medan.

~ Daerah Pontian. Pusat urbaniasi dan ekonomi utama daerah ini terletak di Bandar Pontian Kechil. Bandar Pontian Kechil merupakan bandar kelapan terbesar di negeri Johor selepas Tanjung Puteri, Penggaram, Mengkibol, Maharani, Bandar Kota Tinggi, Bandar Kulai & Bandar Segamat. Selain Bandar Pontian Kechil... bandar - bandar atau pekan - pekan utama di daerah ini ialah Pontian Besar, Pontian Tambak, Pekan Nenas, Benut, Kukup, Kayu Ara Pasong, Ayer Baloi, Sanglang, Serkat, Permas & Api - Api.

~ Daerah Kluang. Pusat urbaniasi dan ekonomi utama daerah ini terletak di Bandaraya Kluang (Mengkibol). Mengkibol merupakan bandar ketiga terbesar di negeri Johor selepas Tanjung Puteri & Penggaram. Selain Mengkibol... bandar - bandar atau pekan - pekan utama di daerah ini ialah Simpang Renggam, Kahang, Paloh, Machap, Renggam & Layang - Layang.

~ Daerah Segamat. Pusat urbaniasi dan ekonomi utama daerah ini terletak di Bandar Segamat. Bandar Segamat merupakan bandar ketujuh terbesar di negeri Johor selepas Tanjung Puteri, Penggaram, Mengkibol, Maharani, Bandar Kota Tinggi & Bandar Kulai. Selain Bandar Segamat... bandar - bandar atau pekan - pekan utama di daerah ini ialah Labis & Gemas Baru.

~ Daerah Muar. Pusat urbaniasi dan ekonomi utama daerah ini terletak di Bandaraya Muar (Maharani). Maharani merupakan bandar keempat terbesar di negeri Johor selepas Tanjung Puteri, Penggaram & Mengkibol. Selain Maharani... bandar - bandar atau pekan - pekan utama di daerah ini ialah Bakri & Pagoh.

~ Daerah Tangkak. Pusat urbaniasi dan ekonomi utama daerah ini terletak di Bandar Tangkak. Bandar Tangkak merupakan bandar kesepuluh terbesar di negeri Johor selepas Tanjung Puteri, Penggaram, Mengkibol, Maharani, Bandar Kota Tinggi, Bandar Kulai, Bandar Segamat, Bandar Pontian Kechil & Bandar Mersing. Selain Bandar Tangkak... bandar - bandar atau pekan - pekan utama di daerah ini ialah Serom.

~ Daerah Kota Tinggi. Pusat urbaniasi dan ekonomi utama daerah ini terletak di Bandar Kota Tinggi. Bandar Kota Tinggi merupakan bandar kelima terbesar di negeri Johor selepas Tanjung Puteri, Penggaram, Mengkibol & Maharani. Selain Bandar Kota Tinggi... bandar - bandar atau pekan - pekan utama di daerah ini ialah Bandar Penawar, Bandar Tenggara, Teluk Sengat, Pengerang, Sungai Rengit & Tanjung Sedili.

~ Daerah Mersing. Pusat urbaniasi dan ekonomi utama daerah ini terletak di Bandar Mersing. Bandar Mersing merupakan bandar kesembilan terbesar di negeri Johor selepas Tanjung Puteri, Penggaram, Mengkibol, Maharani, Bandar Kota Tinggi, Bandar Kulai, Bandar Segamat & Bandar Pontian Kechil. Selain Bandar Mersing... bandar - bandar atau pekan - pekan utama di daerah ini ialah Endau, Jemaluang, Pulau Sibu & Pulau Aur.


Daerah - daerah di negeri Melaka terbahagi kepada tiga daerah. Tiga daerah tersebut ialah...

~ Daerah Melaka Tengah. Daerah yang berperanan dan terletaknya ibu negeri Melaka di daerah ini iaitu Bandaraya Melaka. Walaupun Bandaraya Melaka merupakan ibu negeri Melaka... tetapi pusat pentadbiran negeri terletak di Hang Tuah Jaya (masih terletak di dalam daerah Melaka Tengah). Selain Bandaraya Melaka... bandar - bandar atau pekan - pekan utama di daerah ini ialah Hang Tuah Jaya.

~ Daerah Alor Gajah. Pusat pentadbiran, urbanisasi dan ekonomi daerah terletak di Bandar Alor Gajah. Selain Bandar Alor Gajah... bandar - bandar atau pekan - pekan utama di daerah ini ialah Durian Tunggal & Masjid Tanah.

~ Daerah Jasin. Pusat pentadbiran, urbanisasi dan ekonomi daerah terletak di Bandar Jasin. Selain Bandar Jasin... bandar - bandar atau pekan - pekan utama di daerah ini ialah Merlimau & Sungai Rambai.


Daerah - daerah di negeri Negeri Sembilan terbahagi kepada tujuh daerah. Tujuh daerah tersebut ialah...

~ Daerah Seremban. Daerah yang berperanan dan terletaknya ibu negeri Negeri Sembilan di daerah ini iaitu Bandaraya Seremban. Selain Bandaraya Seremban... bandar - bandar atau pekan - pekan utama di daerah ini ialah Nilai.

~ Daerah Jempol. Pusat pentadbiran, urbanisasi dan ekonomi daerah terletak di Bahau. Bahau merupakan bandar kedua terbesar di negeri Negeri Sembilan selepas Bandaraya Seremban. Selain Bahau... bandar - bandar atau pekan - pekan utama di daerah ini ialah Serting.

~ Daerah Port Dickson. Pusat pentadbiran, urbanisasi dan ekonomi daerah terletak di Bandar Port Dickson. Bandar Port Dickson merupakan bandar ketiga terbesar di negeri Negeri Sembilan selepas Bandaraya Seremban & Bahau. Selain Bandar Port Dickson... bandar - bandar atau pekan - pekan utama di daerah ini ialah Lukut.

~ Daerah Tampin. Pusat pentadbiran, urbanisasi dan ekonomi daerah terletak di Bandar Tampin. Bandar Tampin merupakan bandar keempat terbesar di negeri Negeri Sembilan selepas Bandaraya Seremban, Bahau & Bandar Port Dickson. Selain Bandar Tampin... bandar - bandar atau pekan - pekan utama di daerah ini ialah Gemas.

~ Daerah Kuala Pilah. Pusat pentadbiran, urbanisasi dan ekonomi daerah terletak di Bandar Kuala Pilah. Bandar Kuala Pilah merupakan bandar kelima terbesar di negeri Negeri Sembilan selepas Bandaraya Seremban, Bahau, Bandar Port Dickson & Bandar Tampin. Selain Bandar Kuala Pilah... bandar - bandar atau pekan - pekan utama di daerah ini ialah Seri Menanti.

~ Daerah Jelebu. Pusat pentadbiran, urbanisasi dan ekonomi daerah terletak di Kuala Klawang. Kuala Klawang merupakan bandar keenam terbesar di negeri Negeri Sembilan selepas Bandaraya Seremban, Bahau, Bandar Port Dickson, Bandar Tampin & Bandar Kuala Pilah. Selain Kuala Klawang... bandar - bandar atau pekan - pekan utama di daerah ini ialah Pertang.

~ Daerah Rembau. Pusat pentadbiran, urbanisasi dan ekonomi daerah terletak di Bandar Rembau. Bandar Rembau merupakan bandar ketujuh terbesar di negeri Negeri Sembilan selepas Bandaraya Seremban, Bahau, Bandar Port Dickson, Bandar Tampin, Bandar Kuala Pilah & Kuala Klawang. Selain Bandar Rembau... bandar - bandar atau pekan - pekan utama di daerah ini ialah Pedas.


Berikut ialah senarai daerah - daerah (kabupaten - kabupaten / kota - kota) di dalam SIJORI Warisan Bahagian Negara Kesatuan Republik Indonesia (NKRI) mengikut wilayah - wilayah (provinsi - provinsi)...

~ Provinsi Riau.

~~ Kota Pekanbaru.
~~ Kota Dumai.
~~ Kabupaten Bengkalis.
~~ Kabupaten Indragiri Hilir.
~~ Kabupaten Indragiri Hulu.
~~ Kabupaten Kampar.
~~ Kabupaten Kepulauan Meranti.
~~ Kabupaten Kuantan Singingi.
~~ Kabupaten Pelalawan.
~~ Kabupaten Rokan Hilir.
~~ Kabupaten Rokan Hulu.
~~ Kabupaten Siak.

~ Provinsi Kepulauan Riau.

~~ Kota Tanjungpinang.
~~ Kota Batam.
~~ Kabupaten Bintan.
~~ Kabupaten Karimun.
~~ Kabupaten Kepulauan Anambas.
~~ Kabupaten Lingga.
~~ Kabupaten Natuna.





#SIJORI #SIJORIregion #SIJORIwarisan #SIJORIwarisanREGION #SIJOkepri #SIJOkepriREGION #Singapura #Johor #Riau #KepulauanRiau #KepRi #Singapore #Singaporean #Johore #Johorean #Malaysian #Malaysian #Indonesia #Indonesian #Melaka #Malacca #Melakan #Malaccan #NS #NegeriSembilan #Nismilan #Nogori #NogoriSombilan #Wow8Zone #WowEightZone #Wow8 #WowEight #Wow8Gangz #WowEightGangz #Wow8Biz #WowEightBiz #Tempatan #Local #Love #InstaGood #Malaysia #Indonesia #Singapore #Malaysian #Indonesian #Singaporean #NKRI

__________________________________

Thank you for visiting our blog, social media site, YouTube channel and messenger room... You are welcome to Visit, Join, Like, Follow, Subscribe and Share our site and space so you don't miss any new content from us while increasing the traffic and followers of our site.

SIJORI Warisan

Blogspot
https://sijoriregion.blogspot.com/?m=0
https://wow8zone.blogspot.com/?m=0

Facebook
https://www.facebook.com/sijoriregion/
https://www.facebook.com/wow8zone/

Twitter
https://twitter.com/@wow8zone/

Instagram
https://instagram.com/wow8zone/

YouTube
https://www.youtube.com/channel/UCfoVvNI8uJ5ztNRdT8RUbzg (Wow Eight Zone)

Whatsapps
https://chat.whatsapp.com/KZMY6Pviz1kC3rXNonJdBO (SIJORIzen)
https://chat.whatsapp.com/BjVAmeCDQf73yM0NWgtXMX (Wow Eight Zone)

Telegram
https://t.me/wow8zone/

#SIJORI #SIJORIregion #SIJORIwarisan #SIJORIwarisanREGION #SIJOkepri #SIJOkepriREGION #Singapura #Johor #Riau #KepulauanRiau #KepRi #Singapore #Singaporean #Johore #Johorean #Malaysian #Malaysian #Indonesia #Indonesian #Melaka #Malacca #Melakan #Malaccan #NS #NegeriSembilan #Nismilan #Nogori #NogoriSombilan #Wow8Zone #WowEightZone #Wow8 #WowEight #Wow8Gangz #WowEightGangz #Wow8Biz #WowEightBiz #Tempatan #Local #Love #InstaGood #Malaysia #Indonesia #Singapore #Malaysian #Indonesian #Singaporean #NKRI

Are you a Rengit resident (Parish 12 Sungai Kluang & Parish 11 Sungai Punggur) who live / work / study here or are you related to this area?  Or do you have an interest in developments news or any information about this area and its citizens? We invite you to join the SkyScraperCity forum for the thread “RENGIT (a.k.a رڠيت, 龙 引 & ரெங்கிட்) |  Johor |  Town & Subdistrict ”.  Please click the link below...

https://www.skyscrapercity.com/threads/rengit-a-k-a-رڠيت-龙引-ரெங்கிட்-johor-town-subdistrict.2277039/

You’re welcome to get ebooks digital published by Wow Eight [ 002163676 - A ] at this link ...

https://bitly.com/ewritingsbyfaiziwow8
(For Android Device)

https://bit.ly/iwritingsbyfaiziwow8
(For iOS Device)

https://www.amazon.com/author/ifaizi/
(Kindle)

Many Google eBooks / Apple iBooks / Kindle eBooks are there... There are a wide range of paid and free ebooks are there... Read More...  Happy Reading... 😎

Follow us and become our patron on the Patreon website by clicking on the following link... Thank you...

Wow Eight [ 002163676 - A ]’s Patreon
https://www.patreon.com/wow8gangz/

You like our content? We welcome your donation to us so that we can keep continuing our effort to provide our content for you. Thank you...

Click This Link To Learn How To Contribute To Us...

Click the following link to learn how to contribute to us... 👉🏽 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhkwO81moLGmTK9Y_v9DPcEHuj4lleiGMhHIu_lae9vpacmrk349MQljYtbYIMbYVp0huuHMYJvVfSUfxEbm5YEusgBycbZ2RQQljzRWZwFJH1rq0dpkOS5n4aGpef4tRODrnMwqdghdus/s1600/iklnmhnsmbngndrmPNGv0.PNG

You can also contribute to us by using the PayPal platform (PayPal Account / Credit Card - Visa or MasterCard / Debit Card - Visa or MasterCard / Charge Card - American Express AMEX or other charge card) by clicking on this link...

http://bit.ly/isinceredonation

Any questions, suggestions or feedbacks... you can continue sending us Whatsapps message by clicking on the link below...

Wow Eight Whatsapps Zone
https://wa.me/60187861238

#SIJORI #SIJORIregion #SIJORIwarisan #SIJORIwarisanREGION #SIJOkepri #SIJOkepriREGION #Singapura #Johor #Riau #KepulauanRiau #KepRi #Singapore #Singaporean #Johore #Johorean #Malaysian #Malaysian #Indonesia #Indonesian #Melaka #Malacca #Melakan #Malaccan #NS #NegeriSembilan #Nismilan #Nogori #NogoriSombilan #Wow8Zone #WowEightZone #Wow8 #WowEight #Wow8Gangz #WowEightGangz #Wow8Biz #WowEightBiz #Tempatan #Local #Love #InstaGood #Malaysia #Indonesia #Singapore #Malaysian #Indonesian #Singaporean #NKRI

__________________________________

Terima kasih kerana mengunjungi blog, laman media sosial, saluran YouTube dan ruangan messenger kami... Anda dialukan untuk “Visit, Join, Like, Follow, Subscribe dan Share.” (Lawat, Sertai, Suka, Ikuti, Langgan dan Kongsi.) laman dan ruangan kami agar anda tidak terlepas sebarang kandungan baru daripada kami disamping meningkatkan jumlah trafik dan followers (pengikut) laman ruangan kami.

SIJORI Warisan

Blogspot
https://sijoriregion.blogspot.com/?m=0
https://wow8zone.blogspot.com/?m=0

Facebook
https://www.facebook.com/sijoriregion/
https://www.facebook.com/wow8zone/

Twitter
https://twitter.com/@wow8zone/

Instagram
https://instagram.com/wow8zone/

YouTube
https://www.youtube.com/channel/UCfoVvNI8uJ5ztNRdT8RUbzg (Wow Eight Zone)

Whatsapps
https://chat.whatsapp.com/KZMY6Pviz1kC3rXNonJdBO (SIJORIzen)
https://chat.whatsapp.com/BjVAmeCDQf73yM0NWgtXMX (Wow Eight Zone)

Telegram
https://t.me/wow8zone/

#SIJORI #SIJORIregion #SIJORIwarisan #SIJORIwarisanREGION #SIJOkepri #SIJOkepriREGION #Singapura #Johor #Riau #KepulauanRiau #KepRi #Singapore #Singaporean #Johore #Johorean #Malaysian #Malaysian #Indonesia #Indonesian #Melaka #Malacca #Melakan #Malaccan #NS #NegeriSembilan #Nismilan #Nogori #NogoriSombilan #Wow8Zone #WowEightZone #Wow8 #WowEight #Wow8Gangz #WowEightGangz #Wow8Biz #WowEightBiz #Tempatan #Local #Love #InstaGood #Malaysia #Indonesia #Singapore #Malaysian #Indonesian #Singaporean #NKRI

Anda warga Rengit (Mukim 12 Sungai Kluang & Mukim 11 Sungai Punggur) yang menetap / bekerja / belajar di sini atau mempunyai sebarang kaitan dengan kawasan ini? Atau anda mempunyai minat untuk mengetahui perkembangan pembangunan atau apa jua maklumat berkaitan kawasan ini serta warganya? Kami mengalukan anda untuk menyertai forum SkyScraperCity untuk thread “RENGIT ( a.k.a رڠيت, 龙引 & ரெங்கிட் ) | Johor | Town & Subdistrict”. Mohon klik pautan di bawah ini...

https://www.skyscrapercity.com/threads/rengit-a-k-a-رڠيت-龙引-ரெங்கிட்-johor-town-subdistrict.2277039/

Anda dialukan untuk mendapatkan ebook terbitan digital Wow Eight [ 002163676 - A ] di pautan ini...

https://bitly.com/ewritingsbyfaiziwow8
(Untuk Peranti Android)

https://bit.ly/iwritingsbyfaiziwow8
(Untuk Peranti iOS)

https://www.amazon.com/author/ifaizi/
(Kindle)

Banyak Google eBook / Apple iBook / Kindle eBook ada di sana... Terdapat pelbagai pilihan ebook berbayar dan percuma ada di sana... Kerapkan Amalan Membaca... Selamat Membaca... 😎

Ikuti dan jadilah patron kami di laman sesawang Patreon dengan klik di pautan berikut ini... Terima kasih...

Wow Eight [ 002163676 - A ]’s Patreon
https://www.patreon.com/wow8gangz/

Anda suka dengan kandungan kami?
Kami mengalu-alukan sumbangan anda
kepada kami agar kami boleh
meneruskan penyediaan
kandungan kami untuk anda. Terima kasih...

Klik pautan berikutnya untuk mengetahui cara menyumbang kepada kami... 👉🏽 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhkwO81moLGmTK9Y_v9DPcEHuj4lleiGMhHIu_lae9vpacmrk349MQljYtbYIMbYVp0huuHMYJvVfSUfxEbm5YEusgBycbZ2RQQljzRWZwFJH1rq0dpkOS5n4aGpef4tRODrnMwqdghdus/s1600/iklnmhnsmbngndrmPNGv0.PNG

Anda juga boleh menyumbang kepada kami dengan menggunakan platform PayPal (Akaun PayPal / Kad Kredit - Visa atau MasterCard / Kad Debit - Visa atau MasterCard / Kad Caj - American Express AMEX atau kad caj yang selainnya) dengan klik di pautan ini...

http://bit.ly/isinceredonation

Sebarang pertanyaan, cadangan atau apa jua maklumbalas... anda boleh terus mengirimkan mesej Whatsapps kepada kami dengan klik di pautan di bawah ini...

Wow Eight Whatsapps Zone
https://wa.me/60187861238

#SIJORI #SIJORIregion #SIJORIwarisan #SIJORIwarisanREGION #SIJOkepri #SIJOkepriREGION #Singapura #Johor #Riau #KepulauanRiau #KepRi #Singapore #Singaporean #Johore #Johorean #Malaysian #Malaysian #Indonesia #Indonesian #Melaka #Malacca #Melakan #Malaccan #NS #NegeriSembilan #Nismilan #Nogori #NogoriSombilan #Wow8Zone #WowEightZone #Wow8 #WowEight #Wow8Gangz #WowEightGangz #Wow8Biz #WowEightBiz #Tempatan #Local #Love #InstaGood #Malaysia #Indonesia #Singapore #Malaysian #Indonesian #Singaporean #NKRI

__________________________________
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...